Image Alt

Veel gestelde vragen

Vrij weinig! Voor een survivalrun training heb je een lange broek, hardloopschoenen en een sportshirt nodig.

Het is handig om een strakke lange hardloopbroek aan te doen, een tight genaamd. Dit is makkelijker bij het nemen van de hindernissen en ze zijn vaak sneldrogend. Lange sokken zijn aan te raden omdat je in touwen klimt en dit kan schuren langs de enkels. Is het koud buiten? Doe dan een thermoshirt (met lange mouwen) onder je sportshirt aan. Ook kan een buff dan prettig zijn. Goede trailrunschoenen kun je met ledenkorting kopen bij Runningpoint in Vlaardingen.

Elk niveau is welkom! Van beginner tot ervaren, voor iedereen is de training uitdagend.

Beginner?
Als je nog nooit aan survivalrun hebt gedaan dan zal de trainer en / of de ervaren leden je de technieken uitleggen. Trainers zorgen er voor dat de oefeningen inspelen op niveau.

Ervaren?
Heb je al vaker aan survivalrun gedaan? Sluit dan gewoon aan bij de trainingen. De trainingen zijn erop gericht dat ze voor elk niveau toegankelijk zijn en iedereen wordt uitgedaagd. Durf jij het aan?

Hard gaan?
Als je hard wilt gaan zijn er altijd mensen op de training die te paaien zijn voor deze uitdaging. Want samen gaan = hard gaan. Als groepje elkaar pushen zodat je morgen van die spierpijn kan genieten, want dat betekend groei! Bij Durf is immers de mentaliteit: challenge yourself!

Nee hoor! Je mag drie proeftrainingen doen om te kijken of Durf en survivalrun iets voor jou is. Vind je het na deze drie trainingen leuk genoeg, dan kun je lid worden van Durf. Meer hierover bij de proeftrainingen.

Ja, de trainingslocatie ligt op het terrein van voetbalclub DHL waar we gebruik kunnen maken van hun kleedkamers, douches en toiletten. Er zijn aparte dames- en herenkleedkamers. Let op, deze zijn voorlopig alleen beschikbaar tijdens de woensdagavond training.

Onze trainingslocatie bevindt zich op het terrein van voetbalclub DHL. We verzamelen bij de zogenaamde ‘WiFi-combi’. Deze hindernis staat achter de tennisvelden, aan je rechterhand als je het terrein van DHL binnen komt.
Trainingslocatie Durf

Een lidmaatschap bij Durf kost €20,- per maand. Meer informatie over een lidmaatschap bij Durf vind je hier.

We hanteren voorlopig een leeftijdsgrens van minimaal 16 jaar. In de toekomst willen wij ook jeugdtrainingen organiseren maar we zijn nog een jonge vereniging en dit is nog in voorbereiding. Ben je jonger dan 16 jaar, dan kun je hier je interesse aangeven. Zodra er jeugdtrainingen worden georganiseerd, zal je een melding krijgen.

Er worden nog geen clinics gegeven door onze vereniging. Je kunt altijd een bericht naar het bestuur sturen om te vragen wat de mogelijkheden zijn. Het bestuur is te bereiken via de contact pagina.

Ja, regen, hagel of sneeuw, de training gaat gewoon door. Er is maar één uitzondering en dat is onweer, maar dan verzinnen we wel wat anders om toch te kunnen trainen.

Een survivalrun is geen obstakelrun of mudrun. Er zijn overeenkomsten zoals het lopen en het nemen van hindernissen, maar survivalrun vereist aanzienlijk meer in techniek en (arm)kracht. Zonder techniek gaat het je waarschijnlijk niet lukken om een survivalrun uit te lopen. Denk bijvoorbeeld aan klimtechniek, boogschieten, houthakken of kayakken.

Daarnaast zijn er technische verschillen in de wedstrijdruns. Waar je bij een obstakelrun of mudrun een hindernis mag doen en bij survivalrun een hindernis moet doen. Bij de start van een survivalrun krijg je een polsband om. Haal je een hindernis niet dan verlies je dit polsbandje. Het verliezen van het polsbandje zorgt voor straftijd, waardoor je in de uitslagen niet bovenin kan eindigen. Naast plezier in wat je doet is behoud van het polsbandje dé uitdaging van een survivalrun.

Klimmen, onregelmatig terrein, houthakken en grote hoogtes. Survivalrun is zeker niet zonder risico’s. Maar tegen de verwachtingen in komen ongelukken en blessures zelden voor. De survivalrunbaan wordt door de Survivalrun Bond Nederland, een nationale toezichthouder, gekeurd op veiligheid en beperkt tot veilige hoogtes. Hoge hindernissen mogen enkel boven water met reddingswerkers paraat. Een trainer weet waar de risico’s schuilen, en ontwerpt een training aan de hand van inzicht in het niveau van de leden. Beginners zullen de verschillende survivalrun technieken worden uitgelegd, zodat er veilig getraind kan worden. Op deze manier leer je de hindernis veilig te nemen en weet je waar je grenzen liggen. Hierdoor weet een geoefende survivalrunatleet goed zijn houvast en eigen vermogens in te schatten. Nog voor het te veel wordt weet een geoefende runner zich gecontroleerd uit een hindernis te laten vallen. Na een tijdje gaat dit vanzelf, en kan je vertrouwen op je lichaam.

Is survivalrun uitputtend en moet je regelmatig je grenzen verleggen? Zeker! Maar gevaarlijk is survivalrun niet.